zaterdag 5 januari 2019

Woontrends & Stijl




Merk jij ook dat als het vuurwerk, oliebollen en alle Beste Wensen posts en begroetingen achter de rug zijn, wij meteen met de Nieuwe Trends voor 2019 gebombardeerd worden.

Alsof het niet genoeg is dat december al zo'n een haastige maand is, in de eerste dagen van januari worden wij meteen geconfronteerd met alle nieuwskoppen over de laatste trends. Met het ongemakkelijke gevoel dat wij al achter lopen.

Het grootste deel van de artikelen komen merkwaardig genoeg uit de Marketing branche. Juist het vak dat alle psychologische formules gebruikt en als geen ander weet hoe ze onze aandacht moet trekken.


Wat betreft Wonen en Interieur, is het najaar de tijd van alle nieuwe trends in Nederland. Het is de tijd van de woonmaanden en interieurbeurzen. Alsnog merk ik dat het woord trend, in welke vak dan ook of tijd van het jaar, een druk gevoel bezielt.

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij mij roept het woord trend de rode vlagjes met FOMO (Fear of Missing Out) erop. Inmiddels ben ik ervan bewust, dan lach ik ze gewoon weg.

Interieurtrends 

De associaties van trend in het interieur betreffen materialen, kleuren maar vooral stijl.

De woonmagazines en alle woning gerelateerde folders zijn daarop gebouwd.

Begrijp mij niet verkeerd, nieuwe trends zijn ontzettend interessant en ik vind het belangrijk om met de tijd mee te gaan. De enige wat ik vind is dat leven in een 'woning' is veel leuker dan leven in een 'woonwinkel'.



Toen ik naar Nederland kwam trokken de rijtjeshuizen meteen mijn aandacht, omdat het zoveel huizen waren die als stijl hetzelfde eruitzagen. Toen kreeg ik de indruk dat waar je echt een persoonlijke stijl kan inbrengen dat is in de tuin en het interieur.

In Brazilië hebben wij qua stijl, de vrijheid om te bouwen. Binnen het bouwbesluit en de bouwregelgeving is er geen Welstandscommissie, wat uiterlijk betreft ten minste. Er mag dan van alles en nog wat gebouwd worden. Of dat goed of slecht is, is een ander verhaal.

Nog steeds, als ik hier door het dorp wandel, kan ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Binnen kijken bij mensen blijft een plezierige ontdekkingsreis. Hoe ze dezelfde ruimte zo anders kunnen aanpakken, hoe ze hun eigen stijl kunnen uitwerken is iets dat ik heel graag zie. Iets wat mij ontzettend trots maakt, is deel zijn van deze creatieve mensheid.

Geen stijl

Wat ik vaak van klanten hoor is dat ze niet een bepaalde stijl hebben. Dit spreken ze bijna in een verontschuldigde toon uit.

Voor mij is dat niet zo belangrijk en eerlijk gezegd, een bepaalde stijl in zijn meeste puurste vorm, heeft bijna niemand. Juist omdat iedereen anders is. Een stijl is voor mij meer een richtinglijn.

Ontdekken wat mensen leuk vinden, om het idee en de wensen van opdrachtgevers overeen te stemmen is voor mij een van de leukste uitdagingen van het interieurontwerp.

Jouw stijl kiezen

Als je een interieurliefhebber bent heb je al opgemerkt dat de Industriële, Scandinavische en Bohemian stijlen momenteel trend zijn.

Voor mij zijn deze stijlen afstammend van 3 stijlen die de basis zijn voor alle andere stijlen die wij in het interieur nu zien: Klassiek, Modern en de derde die ik Landelijk- Industrieel noem.

In mijn visie kun je jouw stijl bepalen door twee manieren: schakering binnen een stijl of vermenging tussen twee of meerdere stijlen.


Schakering binnen een stijl betekent een gradatie van elementen die de stijl maakt. Stel je voor dat je een afstandsbediening in hand hebt en je gaat de elementen 'verhogen' of 'verlagen'. Zo bepaal je hoe 'fel' jouw stijl eruit gaat zien.

Stijlen mengelen beteken elementen van twee of meerdere stijlen mixen. In een stijlendriehoek lopen ze elkaar over en zo ontstaat een (of meerdere) afgeleide stijl aftakking.

Een andere optie, en vaak is hoe mensen een eigen stijl kiezen, is het gebruik van schakering en vermenging tegelijk.

Dit gebeurt bij mensen regelmatig als onbewust proces: wanneer ze in woonbladen of in winkelfolders kijken, en elementen, materialen en kleuren kiezen die ze mooi vinden.

Hoeveel en hoe je deze (verschillenden) elementen in jouw huis brengt, bepalen deels jouw stijl.
Maar elementen, stijlen en trends zijn alleen maar een onderdeel van jouw stijl creëren. Je eigen persoonlijke touch, jouw imprint erop zetten, dat is wat jouw woning jouwe maakt.

En jij, hoe bepaal je jouw eigen stijl?











 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten